Gericht je doelgroep bereiken: hoe en waarom?
Als publisher merken we dat adverteerders steeds gerichter hun doelgroep willen bereiken. Niet onlogisch in een wereld waar het steeds moeilijker wordt om je als merk te onderscheiden. Hoe weet je dat jouw boodschap bij de juiste persoon aankomt én op het juiste moment? Wij delen graag onze ervaringen en insights.
Hoe wij jouw doelgroep gericht bereiken
24Baby.nl heeft met meer dan 5 miljoen pageviews per maand een mooi bereik, maar voor adverteerders is dit vooral waardevol omdat wij een duidelijke doelgroep hebben. Onze bezoekers zijn voornamelijk zwangere vrouwen tussen de 25 en 35 jaar (first-time moms) en jonge ouders met een kindje tot 1-2 jaar oud. Je kan hiermee dus al goed een doelgerichte campagne inzetten.
Zonder het inzetten van data, kan je bij 24Baby.nl gericht jouw doelgroep bereiken. Drie eenvoudige voorbeelden:
- Deel van de website. Wil jouw merk alleen zwangere vrouwen bereiken, dan wordt jouw uiting alleen bij artikelen die relevant zijn tijdens de zwangerschap getoond.
- Timing. Zie je dat jouw klanten rond hun 15de week van de zwangerschap beginnen met het kopen van positiekleding? Dan ben je precies in die week zichtbaar binnen onze goed gelezen zwangerschapskalender. Zowel via de website, app als onze nieuwsbrief die op basis van de uitgerekende datum en/of geboortedatum wordt verstuurd.
- Relevante content. Een zalf die helpt bij luieruitslag wordt gepromoot rond een artikel over luieruitslag.
Voordelen van targeting op basis van de content
- De doelgroep is constant aan het filteren. Wat niet belangrijk genoeg is, valt hen al niets eens meer op. Om ‘gelezen’ te worden, moet je ervoor zorgen dat jouw boodschap in de schoot geworpen wordt van iemand die het ook daadwerkelijk interessant vindt.
- Meer relevantie = meer kliks. Als een uiting binnen een relevante context staat, zien we dat de CTR velen malen hoger ligt dan bij een uiting op een willekeurige plek.
- Het is beter voor jouw marketingbudget. Met targeting haal je onzekerheden weg over de resultaten. Elke euro die je in een campagne stopt, wordt ingezet om doelgericht mensen te bereiken die jouw verhaal moeten horen. En dat allemaal op het juiste moment. Als marketeer sta je zo weer aan het roer van je eigen campagne.
- Merkvoorkeur stijgt. Als je zorgt voor een gerichte boodschap die jouw doelgroep verder helpt, help je zo ook je merkvoorkeur groeien.
- Jouw boodschap naast een betrouwbare afzender. Je bepaalt zelf waar je uiting zichtbaar is. Sta je naast betrouwbare content of op een betrouwbare website, dan straalt dat af op jouw merk. Bovendien weet je zeker dat je niet op websites of naast content staat waarvan jij absoluut niet wil dat jouw merk daarmee wordt geassocieerd.
Samenwerking Negenmaandenbeurs: gericht de doelgroep bereikt
24Baby.nl was in 2019 de exclusieve online verkooppartner van de Negenmaandenbeurs. Om de beurs onder de aandacht te brengen van onze lezers, hebben we de doelgroep zo gericht mogelijk bereikt. Hoe? Door goed te letten op twee belangrijke zaken: timing en plaatsing.
Timing
Via de Negenmaandenbeurs wisten we dat het gros van de potentiële bezoekers vanaf eind januari kaartjes koopt. Daarom kozen we voor een rustige opbouw. In december deelden we alvast wat algemene informatie over de beurs om interesse te wekken, om vervolgens in februari de promotiekranen volledig open te draaien en de kaartverkoop direct te promoten.
Plaatsing
Voor de campagne rondom de Negenmaandenbeurs hadden we één duidelijke boodschap: ga naar de Negenmaandenbeurs. Maar, we vertelden deze boodschap op verschillende manieren.
Binnen content die gelezen wordt door zwangere vrouwen legden we de focus op het aanstaande ouderschap en waarom de beurs bezoeken tijdens je zwangerschap zo interessant is. Binnen onze content die gericht is op jonge ouders benoemden we juist hoe leuk het is om de Negenmaandenbeurs met een kleintje te bezoeken.
Waarom dit werkte? De lezer voelde zich persoonlijk aangesproken, in plaats van onderdeel te zijn van de massa. En dat vinden we allemaal fijn, toch?
Hoe kan jij jouw doelgroep gericht bereiken?
- Onderzoek je doelgroep. Weet wie ze zijn, wat ze interessant vinden en waar zij zich (online) bevinden. Je kan wel een relevante boodschap delen, maar als je timing verkeerd is of als je het promoot op een positie waar jouw doelgroep nooit komt, sla je de plak vooralsnog mis.
- Stem je boodschap af per doelgroep. Kies niet voor één boodschap op meerdere plekken, maar voor één boodschap per doelgroep (zoals wij deden voor de Negenmaandenbeurs).
- Vind de juiste toon. Zet jezelf in de schoenen van jouw doelgroep en begin dan pas met het definiëren van jouw boodschap. De juiste toon vinden maakt het verschil tussen afhaken en verder lezen.
- Kies kwaliteit over kwantiteit. Staar je niet blind op bereikcijfers, maar kijk kritisch wat een campagne echt voor jou oplevert én wie bereikt wordt.
- Besteed tijd aan rapportages. Zet Analytics in om jouw boodschap te testen en waar nodig aan te scherpen. Alleen door middel van trial and error en bovenop de resultaten te zitten, kan je steeds verder ontdekken wat wel en niet aanslaat bij jouw doelgroep.
- Vind een partner (publisher) die jouw boodschap gericht kan delen. En die ook zijn doelgroep goed genoeg kent om te weten waar en wanneer hij jouw boodschap binnen zijn platform moet delen.