4 marketingtrends die we in 2022 gaan terugzien
Elk jaar lijkt weer sneller voorbij te vliegen en voordat we het weten, zitten we alweer in 2022! Wat staat er bij ons op de planning in het nieuwe jaar en welke vier marketingtrends gaan de boventoon voeren? Dit zijn onze voorspellingen en insights voor het komende jaar.
1. Meer focus op gepersonaliseerde content
In een verzadigde markt waar advertenties consumenten om de oren vliegen, is het nu nóg belangrijker geworden om unieke en relevante content te delen. Hierbij is het zaak om je doelgroep te (leren) kennen. Niet schieten met hagel, maar zichtbaar zijn op het juiste moment, wanneer jouw merk relevant is voor de doelgroep.
Als kinderwagenmerk is het bijvoorbeeld essentieel om precies te weten wanneer zwangere vrouwen zich gaan oriënteren op het kopen van een kinderwagen (dit onderzoeken wij jaarlijks met onze Mama Monitor). Vervolgens moet je weten hoe je ze het beste bereikt, door te testen welke content aanslaat en hoe je als merk vernieuwend en relevant blijft.
2. Geen harde sales, maar relevante content delen
Met een overvloed aan (online) advertenties, snakken consumenten meer naar interessante content in plaats van harde commercie. Merken zijn tegenwoordig veel meer dan enkel hun product(en), maar vertegenwoordigen een denkwijze en een cultuur. Consumenten willen weten of jouw kijk op de wereld overeenkomt met die van hen. Als dit aanspreekt, dan is de kans groot dat je top of mind blijft.
Door een goede mix te vinden van zichtbaarheid, geloofwaardigheid en autoriteit kan je als merk meer consumenten aan je binden. Dit doe je door relevante content aan te bieden waarmee je jouw doelgroep informeert, inspireert en motiveert.
Dit geeft wellicht een zachtere landing dan wanneer je je voornamelijk op sales richt. Uit onze ervaring zien we echter dat je hiermee veel beter consumenten aan je kan binden (en indirect ook sales genereert), zowel nu als op de lange termijn. Gebruik jouw uiting om de consument verder te helpen, dan springt jouw advertentie er hoe dan ook uit.
3. Verschuiving naar hybride events
Nadat (grote) evenementen bijna twee jaar uit den boze waren, snakt het merendeel van de doelgroep naar fysiek contact waarbij verbinding centraal staat. Anderzijds zijn we ook gewend geraakt aan een nieuwe vorm van communiceren, namelijk via videoconferenties en Zoom-meetings.
De verwachting is daarom dat we in 2022 een verschuiving gaan meemaken naar hybride events. Merkbelevingen die kleinschaliger zijn dan hun voorgangers waarbij directe verbinding met elkaar en merken centraal staat, en waarbij een online (of virtuele) component ook mogelijk is. Voor merken biedt dit kansen om simultaan consumenten te bereiken die direct in verbinding willen staan met het product (bijvoorbeeld het uitproberen op een beurs) en anderen die niet fysiek aanwezig kunnen zijn, maar wel via digitale kanalen geïnspireerd en geïnformeerd willen worden.
4. Online tracking wordt minder relevant
Nu Google aangekondigd heeft om vanaf begin 2022 te stoppen met cookie tracking, vragen veel marketeers zich af wat dit precies gaat betekenen. Het rimpeleffect van een verandering bij Google heeft namelijk al eens eerder grote gevolgen gehad voor de marketingsector.
Deze aanpassing is een reactie op een verschuiving in de markt waarbij de online privacy van gebruikers meer op de voorgrond is gaan staan. Gebruikers zijn zich meer bewust hoe cookies door bedrijven gebruikt worden om hun online gedrag te volgen. Ze willen niet meer op deze manier benaderd worden door adverteerders, waardoor het tracken van cookies onder een vergrootglas is komen te liggen.
Wat kan dan wel? De kans is groot dat merken elders hun data moeten gaan inwinnen en dat kwalitatieve data belangrijker gaat worden. Denk aan consumentenonderzoeken en het aanhaken bij grote partijen die al een goede database aan insights hebben opgebouwd. Zo kun je bij 24Baby óók zonder cookies je doelgroep effectief bereiken. Behalve dit, wordt het ook steeds belangrijker voor bedrijven om transparanter te zijn in hoe ze opereren.
Plannen 24Baby
Bij 24Baby zijn we altijd op zoek naar manieren om te groeien en om een frontrunner in de markt te blijven. Dit zal in 2022 niet anders zijn. We hebben mooie plannen in het vooruitzicht, waaronder het verder opzetten van 24Schwanger.de, de app blijven ontwikkelen en onze podcastserie verder uitbreiden met nieuwe afleveringen. Genoeg te doen, kom maar op met dat nieuwe jaar!